چربی گیر

چربی گیر

چربی گیر قبل از آنکه سیستم و یا دستگاهی جهت جداسازی روغن از آب یا پساب انتخاب شود لازم است تا نوع پساب روغنی که باید مورد تصفیه قرار گیرد مشخص شود. در این قسمت کلمه‌ی روغن در شکل کلی به فاز غیر آبی اطلاق و آب به فاز مایع اطلاق می‌شود.

 

روش کار چربی گیر چگونه است؟

چربی گیر فاضلاب روش کار بسیار ساده‌ای دارد. چربی گیر با گرفتن هر چیزی که از لوله فاضلاب پایین برود شامل آب، چربی و سایر مواد مایع و جامد کار می‌کند و این کار را به خوبی انجام داده و چربیها را از فاضلاب جدا می‌کند. چربی گیر متشکل از دو لگن جداگانه مخصوص تصفیه فاضلاب می‌باشد. لگن اول با هر ماده‌ای که از لوله فاضلاب سینک پایین برود پر می‌شود. آنجا مواد خنک می‌شوند و زمانی که چربی سرد شود سفت شده و تبدیل به ماده جامد می‌شود و به روی آب می‌رود. چربی‌های سفت شده و مواد جامد به سطح آب شناور می‌گردند و از مایع کف لگن اول جدا می‌شوند. در کف لگن اول لوله‌ای وجود دارد که به مایع لگن اول اجازه میدهد وارد لگن دوم شود و در آنجا بمانند. از لگن دوم به جهت جدا کردن چربی‌های اضافی که از لگن اول جا مانده‌اند استفاده می‌شود. یعنی تصفیه دوم در لگن دوم انجام می‌شود. بنابراین فرآیند مجددا اجرا می‌شود. برای اینکه چربی گیر به درستی کار کند باید مرتبا تمیز شود. در صورتی که تانک چربی گیر پر شود مجموعه چربی گیر از کار می‌افتد و دیگر چربیهای فاضلاب را از آن جدا نمی‌کند.

 

نقش چربی گیر در تصفیه آب و تصفیه فاضلاب

با توجه به اینکه  چربی و روغن و مشتقات نفتی از آلاینده های مضری می باشند که فرآیند بیولوژیکی لجن فعال را مختل می کنند، بنابراین در تصفیه خانه های صنعتی که چربی و روغن در پساب وجود دارد در ابتدای تصفیه خانه یک واحد چربی گیر تعبیه می گردد.

 

نکته مهمی که باید توجه داشت این است که چربی و روغن در واحدهای هوادهی باعث چسبیدن به روی توده های لجن فعال شده وعمل اکسیژن رسانی به میکروارگانیسم ها را کاهش میدهد. در نتیجه بازدهی تصفیه پساب کاهش پیدا می کند.

 

شناورسازی چربی ها در چربی گیر

 

شناورسازی از جمله مهمترین عملیاتی است که برای جداسازی ذرات جامد یا مایع از یک فاز مایع بکار می‌رود. مواد قابل شناوری (بطور عمده روغن‌های امولسیونی و مواد آلی) معمولا در طراحی تجهیزات تصفیه‌ی مقدماتی در صنعت نسبت به مواد قابل ته نشینی از اهمیت بیشتری برخوردارند.

 

 

 

مزیت اصلی شناورسازی بر ته نشینی این است که با این روش، ذراتی که بسیار کوچک و یا سبک هستند را می‌توان در زمان کوتاه‌تری حذف کرد.

 

این حوضچه‌های مجهز به یک اسکرابر اسکیمر، به محض شناور شدن ذرات در سطح، می‌توان آنها را بوسیله سطح روب جمع‌آوری کرد. در بعضی حوضچه‌ها سطح روبی و کف روبی در کنار هم صورت می‌گیرد تا هم ذرات شناور شده توسط سطح روب و هم ذرات سنگین ته نشین شده توسط کف روب جدا شوند.

چربی گیر آشپزخانه

فعالیت فست فودها، رستوران ها، قصابی ها و آشپزخانه های صنعتی در مقياس هاى كوچك تا بزرگ باعث ورود فاضلاب هاى حاوى چربى و روغن به شبكه جمع آورى فاضلاب و رسوب ذرات چربى و روغن بر روی ديواره لوله ها و اتصالات و در نهايت گرفتگى اتصالات می شود. از طرفى در اكثر رستوران هاى بين شهرى مستقيما پساب آشپزخانه ها را به داخل چاه تخليه مى كنند که در صورت عدم استفاده از چربی گیر آشپزخانه، اين امر باعث گرفتگى روزنه هاى ديواره چاه و در نتيجه كاهش قدرت تراوش چاه می گردد. بنابراين ضرورت جداسازى و حذف ذرات چربى و روغن از پساب، قبل از ورود به شبكه يا چاه جذبى امرى ضرورى مى باشد.

 

استفاده از روغن هاى گياهى و حيوانى يكى از منابع اصلى در طبخ غذا به شمار مى آيد. در فرآیند طبخ غذا اموری همچون شستشوى ظروف، آبكشى غذا و كفشويى آشپزخانه باعث توليد حجم قابل توجهى از فاضلاب چرب مى شود. اين فاضلاب عمدتا حاوی چربى و روغن و پسماندهاى غذا بوده و در گروه پساب ها و فاضلاب هاى چرب طبقه بندى مى گردد. به منظور جداسازى ذرات چربى و روغن از فاضلاب آشپزخانه ها مى بايست قبل از اتصال اين فاضلاب به شبكه اصلى و يا تخليه به چاه از يك واحد چربى گير آشپزخانه عبور داده شوند تا ذرات معلق بهمراه چربی و روغن از فاضلاب جدا شوند.

 

جداسازی چربی‌ها از فاضلاب در چربی گیر

جداسازی چربی و روغن موجود در فاضلاب توسط چربی گیر در دو مرحله انجام می‌شود. دستگاه چربی گیر دارای دو لگن است که لگن اول از کل محتویات فاضلاب درون لوله پر می‌شود. این مواد در لگن چربی گیر سرد شده و چربی‌ها سفت می‌شوند و روی آب قرار می‌گیرند.

 

با جدا شدن چربی‌ها از مایع کف لگن، این مایع از طریق لوله ای که در کف لگن تعبیه شده به لگن دوم منتقل می‌شود. به این ترتیب با تصفیه دوباره مواد زائد باقی مانده در آن نیز جدا شده و دیگر چربی و روغنی وارد سیستم فاضلاب نمی‌شود.

 

توجه داشته باشید که چربی گیر باید تمیز باشد تا بتواند کار خود را به درستی انجام دهد.

 

چربی گیر می تواند در واحدهای ابتدایی تصفیه خانه ها قرار گیرد. همانطور که از نام دستگاه چربی گیر مشخص است، چربی گیر وظیفه جداسازی چربی و روغن فاضلاب را بر عهده دارد. به طور کلی، یکی از آلودگی های موجود در فاضلاب، سیالات مایعی با چگالی کمتر از آب هستند که به صورت نا محلول در فاضلاب موجود می باشند مثل روغن ها و چربی ها. این دسته از مواد را به طور کلی روغن می نامند. چربی گیر وظیفه جداسازی این دسته از مواد موجود در فاضلاب بر عهده دارد. پس از مدت زمان تماس کافی میان روغن و آب، یک محلول دو فازی میان این دو تشکیل می شود که در آن روغن فاز غیر آبی و آب فاز آبی است.

چگونه چربی گیر را تمیز کنیم؟

 

همانطور که گفته شد چربی گیر فاضلاب نیاز به تخلیه دارد. در ابتدا باید با دقت درب چربی گیر را بردارید. احتیاط در این مورد بسیار ضروری است و باید در این مورد احتیاط داشت در غیر این صورت ممکن است با خطر از بین رفتن درزگیر مواجه شوید. سپس لایه ی چربی که روی آب شناور است را بردارید و درون یک سطل زباله که دارای کیسه‌ای چند لایه است قرار دهید و به مرحله بعد بروید.

 

در مرحله دوم فیلترها را برداشته آنها را تمیز کرده و بشویید تا کاملا تمیز شود. سپس جهت تمیز کردن کف لگن چربی گیر تا عاری از هرگونه ذرات و مواد چربی و روغن بشود می‌توانید از یک صافی استفاده کنید. آخرین چیزی که باید تمیز شود دریچه عبور از لگن اول به دوم چربی گیر توسط یک پراب قابل انعطاف است. پس از اتمام کار، فیلترها را سر جای خود قرار داده و درب مخزن را به دقت ببندید و به مرحله بعد بروید.

 

مرحله سوم آخرین مرحله پاکسازی چربی گیر است. مرحله سوم دورریزی روغنهای جمع آوری شده می‌باشد. چنانچه شما از یک مخزن چربی گیر بسیار بزرگ در زیر زمین استفاده می‌کنید باید با یک پیمانکار جهت تخلیه این حجم چربی و مواد قرار داد ببندید. چون انجام این کار از پس شما بر نمی‌آید. در غیر این صورت باید در سطل زباله محلی چربیها را دور بریزید.